پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای نیمور شهرستان نوشهر

روستای نیمور  شهرستان نوشهر

روستای نیمور شهرستان نوشهر


نویسنده: روح اله اسحاقی
01 خرداد 1399



تقسیمات کشوری:
نیمور، روستایی از توابع بخش کجور  شهرستان نوشهر در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 112  نفر می باشد.
نوع بافت:خانه های گلی و زگالی

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

195

80

7

فاصله زمان

3:35

1:25

0:15

نام شهر

ساری

نوشهر

پول

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد: پول ؛ کوهپر  
جاذبه ها: طبیعت ، معماری
موقعیت استقرار:

روستای نیمور

روستای نیمور

روستای نیمور با موضوع طبیعت گردی و معماری به عنوان روستای مقصد گردشگری انتخاب می گردد. این روستا که 7 کیلومتری مرکز بخش کجور ( پول ) قرار دارد روستای بن بست است که از 4 طرف به کوه و در منتهی الیه این کوه که در وسط آن چشمه ای بسیار زیبا قرار دارد که دارای 250 خانوار جمعیت است. که در فصل زمستان 20 خانوار که شغل آنها دامداری است به صورت دائم زندگی می کنند. برای جذب بیشتر گردشگر اقدامات زیر باید انجام گیرد :
1. تعداد 80 خانه قدیمی وجود دارد که 60 واحد آن به مرمت و بازسازی نیاز دارند.
2. 20 % طرح هادی اجراء گردیده که در سال 80 نزدیک به یکصد و پنجاه میلیون توسط بنیاد مسکن هزینه شده است که لازم است طرح هادی تکمیل گردد.
3.برای رفتن به  دریاچه خضر نبی که یکی از جاذبه های بی نظیر منطقه محسوب می گردد باید شب را در این روستا اقامت کرد و به مدت 6 الی 8 ساعت پیاده به دریاچه خضر نبی رفت و برگشت زمان می برد.
البته رفتن به دریاچه خضر نبی که بعد از یک ساعت پیاده روی وارد منطقه جنگل می شوید که با تماشای درختان تنومند که بعضی از آنها قطرشان به دو متر و ارتفاع گاها تا60 متر آنچنان شما را در خودش محو می کند که پیاده روی با شیب 30 الی 40 % به مدت 3 الی  4 ساعت که به دریاچه خضر نبی می رسد خستگی را احساس نمی کنید. با تماشای دریاچه خضر نبی که به شکل بیضی به قطر 150 متر در 40 متر در بالای تپه وسط جنگل که مات و مبهوت از چگونگی بوجود آمدن این دریاچه شما را چند ساعت مشغول خود می کند. متاسفانه در پنج سال اخیر افرادی جهت به دست آوردن گنج قسمت شمالی دریاچه را تا ارتفاع 2 متر می کنند تا آب آن تخلیه و به گنج برسند. تخلیه این دریاچه باعث ریزش بیش از چندین هکتار از جنگل و افتادن بیش از صدها درختان تنومند که خسارتی بیش از دهها میلیارد تومان ضرر را متوجه منابع طبیعی کردند.
در قسمت غرب دریاچه را به ابعاد 6 در 4 متر و به عمق 3 متر کندند و با موتور آب آنرا تخلیه می کردند تا به گنج برسند .
با این همه تخریب، هیچ یک از دستگاههای مسئول ، کاری را انجام ندادند.
بنابراین لازم است منابع طبیعی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مصالح که از همان جنگل می توان تهیه کرد نسبت به مرمت و بازسازی این دریاچه زیبا اقدام نمایند.
چون یکی از جاذبه های بی نظیر است که می تواند پذیرای تعداد زیادی از گردشگران شود. در حال حاضر تعداد زیادی از گردشگران به روستای نیمور برای رفتن به دریاچه می آیند ولی به علت نداشتن اقامت و راهنما و برنامه سفر از بازدید دریاچه بی نصیب می مانند.
4.در وسط روستا چشمه بسیار زیبایی قرار دارد که باید ساماندهی و مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.
5.در ورودی این روستا چشمه ای قرار دارد که در قدیم به عنوان آب گرم جهت درمان استفاده می کردند.البته سیستم گرم کردن با داغ کردن سنگ انجام می گرفت.
بنابراین برای درآمد زایی برای دهیاری می توان از وام تخصیص سازمان دهیاری برای خودکفایی دهیاران استفاده کرد.
- در حال حاضر از آب چشمه استفاده ای نمی شود . در این مورد جلسه ای توسط آقای فرماندار، منابع طبیعی ، امور آب و فاضلاب، محیط زیست جهت استفاده با حضور شورای محل و دهیار تشکیل گردد. که تصمیم گیری بعمل آید.
6.در وسط روستا رودخانه ای قرار دارد که اگر ساماندهی گردد به جذابیت روستا افزوده می شود.
7.منابع طبیعی طرح جنگل کاری را در دست اجرا دارد که کار ارزشمندی را انجام داده ولی نگهداری نمی شود. باید منابع طبیعی در این زمینه برنامه ریزی نماید.
- در حال حاضر تعداد 51 پرونده بوم گردی توسط دهیاری تشکیل گردید . لازم است میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیری لازم را بعمل آورد و بنیاد مسکن نسبت به تخصیص وام  بیست میلیونی اقدام نماید.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


محسن 26 دی 1401
سلام بر شهید اسداللله متاجی نیمور - شهدای حاج عمران

پربازدید ترین مطالب

تگ